درسنامه ای برای دینداری و مدارا



«ایران»:  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از مجموعه دوازده جلدی«گام به گام با امام موسی صدر» با اشاره به جایگاه صدر در«لبنان»، او را پدیده‌ای اجتماعی خواند چراکه به گفته صالحی، امام موسی صدر توانست در مدت بسیاری کوتاهی که از ورودش به لبنان می‌گذشت تمام فضای آن را تحت تأثیر خود قرار دهد.
هنوز گمشده مان را نیافته‌ایم


سید عباس صالحی در مراسم رونمایی از مجموعه دوازده جلدی «گام به گام با امام موسی صدر» که روز گذشته با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و همچنین مسئولان کشوری برگزار شد گفت:«چهلمین سال انقلاب را در حالی آغاز می‌کنیم که هنوز گمشده‌مان را نیافته‌ایم. با رونمایی از این کتاب بوی پیراهن یوسف به مشام ما می‌رسد. امام صدر در کمتر از دو دهه به شخصیتی تبدیل شد که در طول جهان اسلام از نظر ویژگی‌ها کم نظیر است. او گرچه اجدادشان در لبنان بودند، اما خودش جز سفرهای کوتاهی، لبنان را ندیده بود.»
صالحی با طرح این سؤال که امام صدر چطور توانست در مدت زمان بسیار کوتاهی بدل به مرجع لبنان شود ادامه داد: «این‌که فردی به یک محیط غریبه می‌آید اما در فاصله کوتاهی چنین مرجعیتی را پیدا می‌کند سؤال قابل توجهی است. وقتی افراد به جایی می‌آیند تا بخواهند انس پیدا کنند زمان زیادی را نیاز دارند، اما ایشان در یک فاصله کوتاه چنین جاذبه‌ای را فراهم کرد که فضای لبنان را از تمامی جهات تحت تأثیر قرار داد.»
وزیر ارشاد در گفته هایش به بخشی از نامه مرحوم آل یاسین به سید جعفر شرف‌الدین اشاره کرد و افزود:« مرحوم آل یاسین در این نامه از امام صدرهمچون نوری یاد کرد که در آسمان صور ساطع شده و همه عالم اسلام را دربرمی‌گیرد. حالا می‌بینیم که چطور پیش‌بینی‌اش محقق شد، فردی که تنها به صور آمد و توانست میلیون‌ها انسان را در زمان خود و پس از خودش با خود همراه کند.»
به گفته صالحی امام صدر به واسطه ویژگی‌های شخصیتی‌اش برای همه ما بسیار مهم است. او با اشاره به اهمیت انتشار این مجموعه کتاب ادامه داد:« بخش عربی‌ این مجموعه سال‌ها قبل منتشر شده بود و حالا ترجمه فارسی‌اش می‌تواند کمک مهمی برای یافتن پاسخ سؤالی باشد که در ابتدا مطرح کردم. او چه ویژگی‌هایی داشت که به چنین قله و افقی دست پیدا کرد؟ امام صدر در یادداشت‌ها ارتباطات و تأملات ذهنی‌اش چه می‌کند که چنین جذبه‌ای برایش مهیا می‌شود؟ من به همین طرح سؤال اکتفا می‌کنم. از سویی از تمام کسانی که مجموعه عربی را فراهم کردند یعنی از جنبش امل در لبنان و همچنین مؤسسه امام موسی صدر در تهران که ترجمه‌اش را به سامان رساندند تشکر می‌کنم.»
تحقق یکی از مهم‌ترین اهداف مؤسسه امام موسی صدر
حورا صدر، دختر امام موسی صدر هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود، او نیزگفت: «گام به گام با امام، ترجمه مجموعه دوازده جلدی عربی «مسیرةالامام السید موسی صدر» است که به همت جنبش امل جمع‌آوری و تدوین شده که در سال 2000 رنگ انتشار به خود دیده است. البته این مجموعه در سال 2014 با افزودن مطالب تازه یافته و ویرایش جدید تجدید چاپ شد. این مجموعه فارسی ترجمه ویراست دوم مجموعه عربی است، با این تفاوت که سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های فارسی امام را نیز دربردارد.» او انتشار این مجموعه را یکی از مهم‌ترین اهداف مؤسسه امام موسی صدر خواند که محقق شده و به واسطه‌اش مجموعه اندیشه و عمل امام در اختیار مخاطب فارسی قرار گرفته است. به گفته حورا صدر، در این مجموعه، منابع معتبر پژوهش و مطالعه برای محققان و دانشمندان و دغدغه‌داران عرصه دین و سیاست و اقتصاد و تاریخ و جامعه عرضه شده است.
دختر امام موسی صدر ادامه داد: «از این فرصت استفاده کرده و از مدرسان گرانقدر حوزه‌های علمیه و اساتید گرامی دانشگاه‌ها و مدیران مراکز تحقیقاتی و انجمن‌های علمی دعوت می کنم تا پژوهشگران و دانشجویان را به تحقیق درباره سیره و اندیشه و اقدامات امام صدر تشویق کنند و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را به شخصیت و اندیشه او اختصاص دهند.اگر بر تحقیق و پژوهش تأکید می‌کنم از باب مقدس کردن شخصیت امام صدر و شخصیت‌پرستی نیست بلکه از باب بهره گرفتن از تجربه مدیریتی موفق در دوره‌ای پرالتهاب و بحرانی در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی در تاریخ لبنان و منطقه است.» به گفته او «گام به گام با امام موسی صدر» که با تسلسل تاریخی ثبت و ضبط شده نخست به مخاطب و محقق کمک‌های شایانی می‌کند تا روش امام صدر را در هویت بخشی و ساماندهی به امور شیعیان مطالعه کند.از سوی دیگر این مجموعه به محقق کمک می‌کند تا روش، رفتار و مبانی تئوریک امام صدر را در تعامل با مذهب و ادیان دیگر مطالعه کند. همچنین کمک می‌کند تا فهم امام صدر را از دین و دین‌ورزی کشف و تبیین کند و این‌که چرا او ادیان را یکی می‌داند و معتقد است که ادیان برای خدمت به انسان آمده‌اند.»
به گفته مدیر «مؤسسه امام صدر» به کمک این مجموعه پژوهشگر می‌تواند روند شکل‌گیری و اوج‌گیری حرکت محرومان و تأسیس جریان مردمی برای مطالبات مردم با هدف ارتقای سطح زندگی و توسعه کشور و احقاق حقوق محرومان را تجزیه و تحلیل کند.
«شناخت دیگری» مهم‌ترین ویژگی امام موسی صدر
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز یکی از سخنرانان این مراسم رونمایی بود. او در بخشی از سخنانش به بیان خاطراتی از امام موسی صدر پرداخت و ویژگی‌هایی از سخنرانی امام موسی صدر در دانشگاه امریکایی بیروت، زمانی که خود در آنجا به تحصیل اشتغال داشت بیان کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «امیدوارم مجموعه دوازده جلدی «گام به گام با امام موسی صدر» بتواند تبدیل به منشور انقلاب اسلامی و زیرساختی برای حکمرانی ما شود. ما اگر می‌خواهیم انقلاب خود را صادر کنیم باید به روش امام صدر که در این کتاب برایمان به یادگار مانده، تأسی کنیم. او هیچگاه اسلام را تبلیغ نکرد و کسی را دعوت به دین نکرد، اما بدل به شیخ الشیوخ لبنان شد و پیروان همه ادیان، حتی در زمان حاضر هم از او به عنوان بزرگ خود یاد می‌کند.» در ادامه این مراسم مهدی فیروان، مدیر عامل مؤسسه شهر کتاب و داماد امام موسی صدر نیز با اشاره به این که شناختن«دیگری» از جمله صفات امام موسی صدر به شمار می‌آید گفت:«این مجموعه 12 جلدی ترجمه‌ای است از یک اثر عربی که 10 سال تدوین و جمع‌آوری مطالبش زمان برد و ترجمه آن هم در ایران با گروهی چند ده نفره طی 10 سال به سامان رسید. روند ترجمه این مجموعه با تأسیس کمیته‌ای در مؤسسه ترجمه و ویرایش آن به صورت کارگاهی آغاز شد.»
گفتنی است  در مراسم رونمایی از مجموعه دوازده جلدی «گام به گام با امام موسی صدر» سید عباس صالحی«وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی»، اشرف‌السادات بروجردی«رئیس کتابخانه ملی»، علی‌اکبر صالحی«رئیس سازمان انرژی اتمی»، مهدی فیروزان، مدیرعامل مؤسسه شهرکتاب، حورا صدر، رئیس مؤسسه فرهنگی و پژوهشی امام موسی صدر، موسی اسوار، عضو فرهنگستان زبان و سرپرست تیم ترجمه و تدوین مجموعه «گام به گام با امام موسی صدر»، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری حضور داشتند. این مراسم در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شد.